Giltig fr.o.m. 1 juli 2025
1. Varför vi har en integritetspolicy
Hos Virent är din integritet inte bara en juridisk fråga utan en grundläggande princip för hur vi arbetar. Vi erbjuder städtjänster i hem som många betraktar som sin mest privata sfär och det förpliktigar. Vår integritetspolicy finns för att visa dig hur vi tar ansvar för de uppgifter vi får förtroendet att hantera och hur vi följer lagstiftningen, framför allt dataskyddsförordningen (GDPR).
2. Vad personuppgifter innebär
En personuppgift är all information som direkt eller indirekt kan kopplas till en levande person. Det kan vara självklara saker som ditt namn och personnummer men också teknisk data som en IP-adress, portkoder du delar med oss för att kunna släppa in städpersonal, eller kommentarer du lämnar i ett formulär. Oavsett om uppgifterna är administrativa eller tekniska behandlas de med samma respekt.
3. Hur vi samlar in information
Du ger oss ofta information direkt, till exempel när du fyller i ett bokningsformulär, svarar på mejl, ringer vår kundtjänst eller registrerar dig som kund. Vi samlar också in viss information automatiskt via vår webbplats, bland annat genom cookies som hjälper oss förstå hur sidan används. De typer av uppgifter vi hanterar kan inkludera namn, kontaktuppgifter, personnummer för RUT-avdrag, information om din bostad för att kunna planera städuppdraget, betalningsuppgifter och historik över beställningar. Vid rekrytering tar vi del av de handlingar du skickar in, som CV och personligt brev och ibland efterfrågar vi utdrag ur belastningsregistret.
4. Varför vi behöver dina uppgifter
Vi behandlar personuppgifter för att kunna leverera våra tjänster på ett sätt som är tryggt för båda parter. Det handlar bland annat om att kunna boka, administrera och fakturera tjänster, hålla kontakt med dig, göra RUT-avdrag hos Skatteverket, samt att förbättra våra erbjudanden utifrån statistik och feedback. Om du har sökt jobb hos oss behöver vi uppgifterna för att hantera ansökningar och kunna ta kontakt med dig i rekryteringsärenden.
5. Hur vi behandlar och skyddar informationen
Vi behandlar all information elektroniskt och skyddar den genom tekniska och organisatoriska åtgärder. Endast behöriga personer inom Virent har tillgång till kund- och personuppgifter. Ibland delar vi viss information med betrodda parter, som våra bokföringssystem, RUT-hanteringstjänster, tekniska driftleverantörer eller underleverantörer inom städning. Om någon leverantör återfinns utanför EU/EES, säkerställer vi att hanteringen sker enligt gällande skyddsregler, exempelvis genom EU:s standardavtalsklausuler.
6. Den lagliga grunden för vår behandling
Vår behandling av personuppgifter sker alltid med en tydlig rättslig grund. I de allra flesta fall bygger behandlingen på att vi ingår ett avtal med dig som kund. Vi behöver exempelvis dina kontaktuppgifter för att kunna skicka bokningsbekräftelser eller din adress för att kunna utföra städningen. I andra fall styrs vi av lagar, till exempel bokföringslagen. I vissa fall stödjer vi oss på ett så kallat legitimt intresse, exempelvis för att kunna följa upp din upplevelse efter ett städtillfälle. Om någon behandling bygger på samtycke, till exempel utskick av nyhetsbrev, informerar vi tydligt och ger dig möjlighet att tacka ja eller nej.
7. Nyhetsbrev och kommunikation
Om du samtycker kan vi skicka dig nyheter och information som vi tror att du har glädje av. Det kan handla om erbjudanden, tips för hemmet eller uppdateringar från Virent. Varje utskick innehåller en enkel länk för att avanmäla dig. Vi skickar aldrig marknadsföring utan laglig grund, och delar inte dina uppgifter med tredje part för marknadsändamål.
8. Källor till personuppgifter
De allra flesta uppgifter får vi direkt från dig. I vissa fall kan vi komplettera med information från externa register, som adressuppdateringar från folkbokföringen, eller kreditinformation från offentliga upplysningsföretag. Vid rekrytering kan vi få kompletterande information från referenser du själv uppger.
9. Hur länge vi sparar uppgifter
Vi sparar bara personuppgifter så länge det behövs för att uppfylla det syfte de samlades in för. För dig som är eller nyligen varit kund, sparar vi informationen under din aktiva period samt upp till två år därefter. Vissa uppgifter, som fakturor, måste vi enligt lag spara i sju år. Om du har sökt jobb hos oss sparar vi dina uppgifter högst i 24 månader efter avslutad rekrytering. Samtycken till marknadsföring gäller tills du återkallar dem.
10. Dina rättigheter
Du har alltid rätt att få veta vilka personuppgifter vi har om dig, att be om att få dem rättade, raderade eller flyttade. Du kan också begära att vi tillfälligt slutar behandla dina uppgifter, eller att vi bara behandlar vissa delar. I vissa fall kan vi vara skyldiga att spara viss information enligt lag, men vi förklarar då tydligt varför. Kontakta oss på [email protected] om du vill använda någon av dina rättigheter. Du kan även vända dig till Integritetsskyddsmyndigheten om du har klagomål.
11. Cookies och webbstatistik
Vår webbplats använder cookies för att fungera korrekt och för att hjälpa oss förstå hur besökare navigerar. Vi använder även cookies för att kunna visa relevanta annonser till dig i andra kanaler. Vid första besöket på hemsidan får du tydlig information och kan själv välja vilka cookies du vill tillåta.
12. Kontakt
Om du har frågor om hur vi hanterar personuppgifter, vill begära ett utdrag eller få mer information om dina rättigheter, är du alltid välkommen att höra av dig.
Virent AB
E-post: [email protected]
Telefon: 073-516 98 32
Adress: Nastagatan 15, Örebro